
VOJVOĐANSKI SIMFONIJSKI ORKESTAR
Vojvođanski simfonijski orkestar osnovan je u februaru 2011. godine kao umetnički naslednik nekadašnjih Vojvođanskih simfoničara, sa ciljem da podstakne razvoj i vidljivost simfonijske umetnosti i njenih stvaralaca na lokalnom i međunarodnom nivou. Organizovan po principu ansambla stađone, orkestar je tokom protekle decenije izgradio reputaciju umetnički zrelog, tehnički pouzdanog i interpretativno inspirativnog sastava.
Repertoar Vojvođanskog simfonijskog orkestra obuhvata klasični simfonijski kanon, remek-dela poznoromantičarske epohe, kao i odabrana ostvarenja muzike 20. i 21. veka, s posebnim akcentom na savremeno stvaralaštvo domaćih kompozitora. Pored standardnog koncertnog repertoara, orkestar neguje i tematske projekte, kao i programe popularnog karaktera koji dopiru do šire publike kroz žanrovsku i formalnu raznolikost. Među njima se izdvajaju koncerti kao što su Dizni koncert: Čarobna muzika iz filmova u MTS Dvorani u Beogradu, programi za decu i tradicionalni novogodišnji gala koncerti, u okviru kojih je orkestar nastupao sa velikanima svetske muzičke scene kao što su Miša Majski i Maksim Vengerov. Vojvođanski simfonijski orkestar tradicionalno nastupa na svečanom otvaranju renomiranog međunarodnog festivala NOMUS, čime neguje kontinuiranu saradnju sa Muzičkom omladinom Novog Sada.
Do sada je realizovano oko 150 koncerata u saradnji sa eminentnim dirigentima i solistima iz zemlje i inostranstva. Orkestrom su, između ostalih, dirigovali: Emil Tabakov, Đanluka Marćano, Timoti Redmond, Leopold Hager, Marko Hribernik, Maksimilijan Haberštok, Đuzepe Mengoli, Alan Bjeliński, Gabrijel Bebeselja, Bojan Sudjić, Aleksandar Kojić, Srboljub Dinić i Aleksandar Marković. Kao solisti nastupili su: Valerij Ojstrah, Sreten Krstić, Nikolas Altštet, Šlomo Minc, Polina Osetinska, Nemanja Radulović, Roman Simović, Ivo Pogorelić, Julijan Rahlin, Narek Haknazarjan, Peter Bence, Majkl Spajers, Željko Lučić, kao i ansambl „Janoška“ i kvartet „Terem“.
Prvi međunarodni nastup Vojvođanski simfonijski orkestar ostvario je 2014. godine, pod vođstvom maestra Berislava Skenderovića, na 60. Splitskom letu i 65. Dubrovačkim letnjim igrama. Za svoje umetničke rezultate orkestar je dva puta dobio priznanje Orkestar godine (2014. i 2023), koje dodeljuje časopis „Muzika klasika“.
Uspešno je nastupao u najprestižnijim koncertnim prostorima u zemlji, uključujući i Veliku dvoranu Kolarčeve zadužbine, gde je prvi put gostovao 2015. godine, a od 2022. redovno nastupa, između ostalog i na Beogradskim muzičkim svečanostima (BEMUS), gde je u oktobru 2024. godine ostvario koncert sa Jonasom Kaufmanom u Plavoj sali Centra „Sava“.
Sezona 2021/2022. donela je važnu prekretnicu u razvoju ansambla — dolazak prvog šefa-dirigenta, maestra Aleksandra Markovića, umetnika sa zapaženom međunarodnom karijerom. U periodu do juna 2023. godine realizovan je niz značajnih programa, među kojima se ističu: nastup sa Julijanom Rahlinom na svečanom otvaranju festivala Kaleidoskop kulture – KORZO, 2022. godine, Verdijev Rekvijem u saradnji s Horom Opere Srpskog narodnog pozorišta i međunarodnim kvartetom solista, kao i izvođenje Druge simfonije Gustava Malera.
Sezonu 2024/2025. obeležili su nastupi sa vrhunskim umetnicima: solistima Jonasom Kaufmanom, Željkom Lučićem i Majklom Spajersom, pijanistima Simonom Trpčeskim i Evom Gevorgjan, violinistkinjama Marijom Milštajn i Lanom Zorjan, violončelistom Ivanom Sendeckim i perkusionistom Nebojšom Živkovićem. Orkestrom su dirigovali Maksimilijan Haberštok, Gabrijel Bebeselja, Maksim Rizanov, Mikica Jevtić i Đuzepe Mengoli.
Predstojeća sezona 2025/2026. biće obeležena povratkom maestra Aleksandra Markovića na mesto šefa-dirigenta, kao i programskim fokusom na dela simfonijskih titana i tumačenjima „klasične snage u savremenom izrazu“, u duhu prepoznatljivog interpretativnog orkestarskog pravca.
Vizionar zvuka sa izraženim osećajem za stil, Aleksandar Marković oživljava partituru retkom sinergijom umetničke senzibilnosti, izražajnog vođstva i dubokog razumevanja muzičke građe. Studije dirigovanja završio je u klasi Leopolda Hagera na Univerzitetu za muziku i izvođačke umetnosti u Beču. Pohađao je majstorske kurseve na Muzičkoj akademiji Kiđana u Sijeni, gde je nagrađen počasnom diplomom. Dobitnik je stipendije fondacije „Herbert fon Karajan“ u Berlinu i pobednik 7. međunarodnog dirigentskog takmičenja „Gžegoš Fitelberg“ u poljskom gradu Katovice.
Od jeseni 2025. godine, nakon plodne saradnje u periodu 2021-2023, ponovo preuzima funkciju šefa-dirigenta Vojvođanskog simofnijskog orkestra. U istom periodu započinje saradnju sa Državnom filharmonijom u Košicama u Slovačkoj, gde će u okviru predstojeće koncertne sezone dirigovati u okviru četiri programska ciklusa. Od 2022. godine je glavni gostujući dirigent orkestra „Sinfonia Varsovia“, sa kojim je nastupao na festivalima i u koncertnim dvoranama širom Evrope, vodio jubilejske koncerte ovog orkestra, nastupao na 19. izdanju festivala Lutoslavski „Chain“ i Letnjem festivalu „Sinfonia Varsovia“, ali i realizovao nekoliko diskografskih izdanja: koncerte za violinu Pjera Vismera sa Olegom Kaskivom i koncerte za violinu Karola Šimanovskog i Karla Nilsena sa Anom Agafijom za švajcarsku izdavačku kuću „Claves“, kao i Varijacije na Paganinijevu temu, Sergeja Rahmanjinova sa Natanielom Guenom za izdavačku kuću „Mirare“.
Svoj američki debi imao je 2020. godine u Operi u Sijetlu izvodeći operu Evgenije Onjegin, Petra Iliča Čajkovskog. U koncertnoj sezoni 2016/2017. bio je muzički direktor Opere „North“, a od 2009. do 2015. godine muzički direktor i prvi dirigent Filharmonije u Brnu, gde je oblikovao prepoznatljiv zvuk orkestra. U periodu od 2005. do 2008. godine bio je šef-dirigent Tirolskog državnog teatra u Inzbruku, gde je dirigovao zapaženim produkcijama standardnog operskog repertoara.
Nastupao je sa brojnim renomiranim ansamblima: Bečkim simfonijskim orkestrom, Bečkim kamernim orkestrom, Koncertnim udruženjem Beča, Orkestrom „Koncerthausa“ iz Berlina, Nemačkim simfonijskim orkestrom iz Berlina, orkestrom „Mocarteum“ iz Salcburga, Kraljevskom filharmonijom iz Liverpula, Simfonijskim orkestrom iz Birmingema, RTE Simfonijskim orkestrom Irske, Simfonijskim orkestrom Španske Radio-Televizije, Simfonijskim orkestrom Hrvatske Radio-Televizije, Simfonijskim orkestrom Češkog radija, Nacionalnim orkestrom Belgije, Minhenskim radijskim orkestrom, Simfonijskim orkestrima iz Stavangera, Odensea, Bornmuta, Škotskog Bi-Bi-Sija, Malmea, Katara, kao i orkestrom „Betoven“ iz Bona, i Slovenačkom, Sarajevskom, Beogradskom i Zagrebačkom filharmonijom, Simfonijskim orkestrom Radio televizije Srbije, kao i Kremeratom Baltikom.

Njegov repertoar obuhvata opersko i simfonijsko stvaralaštvo od klasicizma i romantizma do savremenih dela, s posebnim afinitetom prema stvaralaštvu kompozitora 20. i 21. veka kao što su: Hartman, Šiske, Ištvan, Roža, Ligeti, Lutoslavski, Penderecki, Dobrovolski, Regamej, Glas, D’Ase, Pintšer, Larher, Tir, Jusupov, Salonen i Makmilan. Snimio je muziku za balet Scriabiniana Kasjana Goleizovskog i delo Satori Lorenca Dangela za baletsku trupu Sergeja Polunjina. U saradnji sa Simfonijskim orkestrom Hrvatske Radio-Televizije snimio je koncertnu verziju opere Oganj Blagoja Berse, povodom 150. godišnjice kompozitorovog rođenja; izdanje je najavljeno za jesen 2025.
Aktivan je i kao predavač i govornik na teme liderstva, motivacije i muzike. U okviru festivala „Summa Cum Laude“ i Evrovizije za mlade muzičare u Beču, učestvuje kao član žirija i mentor mladim umetnicima. Godine 2015. dirigovao je godišnjim koncertom Simfonijskog orkestra Univerziteta za muziku u Gracu, a deset godina kasnije vodio majstorski kurs dirigovanja na Univerzitetu za muziku i teatar u Hamburgu. Novi kurs planiran je za 2027. godinu, na Muzičkoj akademiji u Zagrebu.